Bài giảng Nghiên cứu thị trường

Tài liệu Bài giảng Nghiên cứu thị trường: Ch−ơng 2 Nghiên cứu thị tr−ờng Harcourt, Inc. Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 1. Kháí niệm về thị tr−ờng 2. Nội dung nghiên cứu t/h về thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 1. Kháí niệm về thị tr−ờng 1.1. Định nghĩa 1.2. Phân loại thị tr−ờng 1.3. Mối quan hệ giữa DN vμ TT Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.1. Định nghĩa KTCT: Thị tr−ờng lμ lĩnh vực l−u thông, ở đó hμng hóa thực hiện đ−ợc giá trị đã đ−ợc tạo ra trong lĩnh vực sản xuất MARK: Kotler, P., thị tr−ờng lμ tập hợp tất cả những ng−ời mua hiện tại vμ tiềm năng đối với một sản phẩm Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.2. Phân loại thị tr−ờng (1) - Căn cứ vμo vị trí hμng hóa ...

pdf84 trang | Chia sẻ: haohao | Lượt xem: 1660 | Lượt tải: 0download
Bạn đang xem trước 20 trang mẫu tài liệu Bài giảng Nghiên cứu thị trường, để tải tài liệu gốc về máy bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
Ch−ơng 2 Nghiên cứu thị tr−ờng Harcourt, Inc. Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 1. Kháí niệm về thị tr−ờng 2. Nội dung nghiên cứu t/h về thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 1. Kháí niệm về thị tr−ờng 1.1. Định nghĩa 1.2. Phân loại thị tr−ờng 1.3. Mối quan hệ giữa DN vμ TT Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.1. Định nghĩa KTCT: Thị tr−ờng lμ lĩnh vực l−u thông, ở đó hμng hóa thực hiện đ−ợc giá trị đã đ−ợc tạo ra trong lĩnh vực sản xuất MARK: Kotler, P., thị tr−ờng lμ tập hợp tất cả những ng−ời mua hiện tại vμ tiềm năng đối với một sản phẩm Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.2. Phân loại thị tr−ờng (1) - Căn cứ vμo vị trí hμng hóa trong tái sản xuất - Căn cứ vμo tầm quan trọng của thị tr−ờng - Căn cứ vμo tính chất kinh doanh - Căn cứ vμo quan hệ cung cầu - Căn cứ vμo lĩnh vực kinh doanh - Căn cứ vμo đối t−ợng l−u thông - Căn cứ vμo phạm vi l−u thông Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.2. Phân loại thị tr−ờng (2) Trong marketing . Thị tr−ờng hiện tại . Thị tr−ờng hỗn hợp . Thị tr−ờng tiềm năng . Thị tr−ờng lý thuyết . Thị tr−ờng thực nghiệm 1.2. Phân loại thị tr−ờng (2) Thị tr−ờng tμi nguyên ị t t i Thị tr−ờng Nhμ n−ớc ị t Thị tr−ờng ng−ời tiêu dùng ị tr i ti Thị tr−ờng ng−ời sản xuất ị t i t Thị tr−ờng ng−ời trung gian ị tr i tr i Tμi nguyêni Tμi nguyêni Hμng hoá, dịch vụ , ị Hμng hoá, dịch vụ , ị Tiền tệi tTiền tệi t Tiền tệi tTiền tệi t Thuế, hμng hoá , Thuế Thuế, hμng hoá , Thuế, hμng hoá , Dịch vụ, tiền tệ ị , ti t Dịch vụ, tiền tệ ị , ti t Dịch vụ, tiền tệ ị , ti t Dịch vụ, tiền tệ ị , ti t Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 1.2. Phân loại thị tr−ờng (1) Công ty Thị tr−ờng những ng−ời trung gian Thị tr−ờng cơ quan Nhμ n−ớc Thị tr−ờng các nhμ sản xuất Thị tr−ờng ng−ời tiêu dùng Thị tr−ờng quốc tế Một số kiểu thị tr−ờng Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 1. Khái niệm về thị tr−ờng 1.3. Mối quan hệ giữa DN vμ TT . Quan hệ giữa DN vμ NTD . Hai chu trình của quá trình trao đổi . Thông tin . Kinh tế . Marketing thúc đẩy quá trình trao đổi thuận lợi nhất Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 2. Nội dụng nghiên cứu t/h về thị tr−ờng 2.1. Nghiên cứu khách hμng 2.2. Nghiên cứu hμng hóa 2.3. Xác định quy mô, đặc tính TT Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 2. Nội dung nghiên cứu thị tr−ờng 2.1. Nghiên cứu khách hμng . Khách hμng quyết định sự tồn tại của doanh nghiệp . Mục tiêu: hiểu biết khách hμng, nhu cầu, thị hiếu, l−ợng cầu ... a. Xác định khách hμng b. Những yếu tố ảnh h−ởng đến quyết định mua hμng c. Phân tích các thói quen mua hμng . Của ng−ời tiêu dùng . Của doanh nghiệp Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 2. Nội dung nghiên cứu thị tr−ờng 2.2. Nghiên cứu hμng hóa a. Chất l−ợng hμng hóa b. Năng lực cạnh tranh của hμng hóa c. Phạm vi sử dụng của hμng hóa Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 2. Nội dung nghiên cứu thị tr−ờng 2.3. Xác định quy mô đặc tính thị tr−ờng a. Xác định quy mô của thị tr−ờng b. Đặc điểm của thị tr−ờng Tiêu dùng & Doanh nghiệp Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.1. Xác định vấn đề nghiên cứu 3.2. Thu thập thông tin thứ cấp 3.3. Thu thập thông tin sơ cấp 3.4. Phân tích thông tin 3.5. Giới thiệu các kết quả nghiên cứu 3.6. Sử dụng các kết quả nghiên cứu Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.1. Xác định vấn đề nghiên cứu . Quyết định thông tin cần thu thập . Định h−ớng nghiên cứu . Tránh sai lầm . Đạt đ−ợc mục tiêu nghiên cứu Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.2. Thu thập thông tin thứ cấp . Ưu điểm của thông tin thứ cấp . Nh−ợc điểm của thông tin thứ cấp . Nguồn thông tin thứ cấp . Trong doanh nghiệp . Ngoμi doanh nghiệp . Yêu cầu của thu thập thông tin thứ cấp Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.3. Thu thập thông tin sơ cấp . Ưu điểm của thông tin sơ cấp . Nh−ợc điểm của thông tin sơ cấp . Kế hoạch nghiên cứu tại hiện tr−ờng 4 ph−ơng pháp . Điều tra, phỏng vấn sâu. focus group . Ph−ơng pháp quan sát . Ph−ơng pháp trắc nghiệm . Ph−ơng pháp mô phỏng Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.4. Phân tích thông tin . Tổng quan . Tổng quan quá trình xử lý thông tin . Tại sao cần xử lý thông tin . Kỹ thuật xử lý thông tin . Giới thiệu các kỹ thuật . Thực hμnh chuyên sâu với phần mềm SPSS Overview of the Stages of Data Analysis (Zikmund 1997) i l i ( i ) Editing Coding Data Entry Data Analysis Descriptive Analysis Univariate Analysis Bivariate Analysis Multivariate Analysis Interpretation Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.5. Giới thiệu kết quả nghiên cứu . Báo cáo kết quả nghiên cứu . Ngôn ngữ, thuật ngữ cần diễn đạt để ng−ời đọc hiểu đ−ợc Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 3.6. Sử dụng kết quả nghiên cứu . Đ−a ra các quyết định . Xây dựng các chính sách kinh doanh . Dự đoán về thị tr−ờng Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.1. Khái niệm vμ mục đích 4.2. Các tiêu thức để phân đoạn 4.3. Yêu cầu đối với việc phân đoạn Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.1. Khái niệm vμ mục đích Khái niệm: Mục đích của pđtt: . Đồng nhất . Hiểu biết cơ cấu . Hỡ trợ lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu . Phát hiện khe hở thị tr−ờng . Tăng năng lực cạnh tranh Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.2. Các tiêu thức để phân đoạn . Không có tiêu thức phân đoạn thống nhất . Các tiêu thức phân đoạn phức tạp Phân đoạn thị tr−ờng tiêu dùng Phân đoạn thị tr−ờng công nghiệp Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.2. Các tiêu thức để phân đoạn Phân đoạn thị tr−ờng tiêu dùng . Theo địa lý . Theo tâm lý . Theo hμnh vi . Theo nhân khẩu học Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.2. Các tiêu thức để phân đoạn Phân đoạn thị tr−ờng công nghiệp . Ngμnh kinh tế . Quy mô xí nghiệp . Khối l−ợng đơn hμng . Hình thức sở hữu Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 4.3.Yêu cầu đối với phân đoạn TT . Rõ rμng, thể hiện sự khác biệt giữa các đoạn tt . Đáp ứng đ−ợc mục tiêu cuả công ty Các b−ớc . Dựa trên kết quả Nghiên cứu thị tr−ờng . Phân tích so sánh các điểm giống vμ khác nhau . Dựa trên đặc điểm của hμng hóa để lựa chọn tiêu thức . Phân đoạn theo các tiêu thức, vμ so sánh các đoạn . Kiểm tra sự phù hợp giữa tiêu thức vμ sản phẩm Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu 5.1. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu 5.2. Yêu cầu đối với thị tr−ờng mục tiêu 5.3. Các ph−ơng án để Cty lựa chọn ttmt Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu 5.1. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu Khái niệm: Lμ thị tr−ờng mμ công ty lựa chọn vμ h−ớng tới để cung cấp những hμng hóa, dịch vụ nhằm đạt đ−ợc các mục tiêu kinh doanh của mình. Thị tr−ờng thích hợp nhất đối với tiềm năng công ty vμ hy vọng sẽ đem lại hiệu quả kinh doanh cao. Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu 5.2. Yêu cầu đối với thị tr−ờng mục tiêu . Tập trung nhu cầu . Công ty có khả năng đáp ứng nhu cầu đó . L−ợng cầu của thị tr−ờng mục tiêu . Mục tiêu doanh số vμ lợi nhuận . Có triển vọng phát triển . Việc thâm nhập không quá khó . Không tập trung cạnh tranh Nguyên lý Marketing ThS. Nguyễn Văn Thoan - ĐH Ngoại th-ơng - 2003 Ch−ơng 2. Nghiên cứu thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu 5.3. Các ph−ơng án để Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu . Toμn bộ ng−ời tiêu dùng lμ ttmt . Chọn một số phân đoạn . Chọn một phân đoạn thích hợp nhất Căn cứ . Tính đồng nhất của sản phẩm . Tiềm năng doanh nghiệp . Vòng đời sản phẩm . Cạnh tranh trên thị tr−ờng Ch−ơng 2. Nghiên cứu tổng hợp về thị tr−ờng . i t t ị t 1. Kháí niệm về thị tr−ờng 2. Nội dụng nghiên cứu t/h về thị tr−ờng 3. Ph−ơng pháp nghiên cứu thị tr−ờng 4. Phân đoạn thị tr−ờng 5. Lựa chọn thị tr−ờng mục tiêu Marketing Decision Support Systemi i i Q Collection of internal and external data Q Marketing information system and storage Q Dissemination of information to decision-makers Q Integration of data into company objectives/plans Research Process Present Findings Analyze Information Primary Research Quick Primary Research Secondary Research Define Problem Problem Recognition Consumer Research Q Qualitative observation research Q Customer visits in business-to- business marketing Q Focus group research Q Electronic observational research Q Decision support systems Q Consumer survey research Q Secondary data analysis Qualitative Observation Research Q Voice of the customer Consumer Research Q Hands-on consumer research Q Motivational research Qualitative Observation Research Consumer Research Q Expression of the preferences, opinions and motivations of the customer Q Voice of the customer Q Hands-on consumer research Q Motivational research Qualitative Observation Research Consumer Research Q Conducted by direct observation by managers of the way current customers use specific products and brandsQ Motivational research Q Voice of the customer Q Hands-on consumer research Qualitative Observation Research Consumer Research Q Research method directed at discovering the conscious or subconscious reason that motivates a person’s behavior Q Voice of the customer Q Motivational research Q Hands-on consumer research Customer Visits in Business-to-Business Marketing Consumer Research Focus Group Research Consumer Research QA focus group is a carefully recruited group of Q Six to twelve people who participate in a free wheeling, QOne to two hour discussion that focuses on a particular Q Subject, such as product usage, shopping habits, etc. Electronic Observational Research Consumer Research QBar-coding and scanning Decision Support Systems Consumer Research QA decision support system (DSS) is a set of computer Q Software programs that help managers QMake marketing mix decisions. Decision Support Systems Consumer Research Customer sends in warranty card, enters sweepstakes, etc. Permission is given to to record and use information for direct marketing Database elements are specified (name, address, hobbies, etc.) The source of record and data are added Record is added to database using database management software (e.g., Microsoft Access) Target segment is specified and deep- segmentation statistical analysis identifies hobbies, interest, usage situation, and promotion preferences Most appealing direct- marketing campaign is designed to promote most appealing products and features to target segment Database is updated, recording response of customer to campaign 1 2 3 4 56 Components of a System Decision Support System Dissemination to decision makers Marketing Information System Integration with planMarketing Database Marketing Database Decision Support System External components Q Secondary data Q Purchase of syndicated commercial data Q Marketing research Internal components Q Sales analysis Q Cost analysis Q Financial records Consumer Survey Research Consumer Research Criteria Direct/Cold Mailing Mail Panels Telephone Personal In- Home Mall Intercept Complexity and versatility Not much Not much Substantial, difficult to use Highly flexible Most flexible Quantity of data Substantial Substantial Short Greatest quantity Limited to < 25 minutes Sample control Little Substantial Good, nonlisted a problem Greatest controls Problematic Quality of data Better for sensitive questions, no claifier Clear up ambiguities, socially accepted answers Cheating Unnatural testing bias Response rate ~10% 70-80% 60-80% 80% + 0.8 Speed Several weeks + follow ups Several weeks 3-4 weeks Faster than mail, slower than telephone A few days Cost $2.50 per interview Lowest Not as low as mail Relatively expensive Less expensive than in-home Uses Executive, industrial, medical, readership All areas Studies that require national samples Product testing Pervasive-concept tests, name tests, package tests, copy tests Consumer Survey Research Consumer Research Q The consistency of measurement over time Q Validity Q Reliability Consumer Survey Research Consumer Research Q The accuracy in measuring what is intended to be measured Q Reliability Q Validity Secondary Research Consumer Research www.stat-usa.gov www.yahoo.com www.altavista.com www.lycos.com www.census.gov Competitor Research Q Research Market History Q Audit Current Competitors Competitor Research QResearching the history of the market Q Identifies the marketing mix and product Qdimensions on which sellers have competed strong Q Research Market History Q Audit Current Competitors Levels of Competition Competitor Research Target Segment Competition: Diet Colas Product Category Competition: Soft Drinks Core Benefit Competition: Beverages Budget Competition: Food and Entertainment Fast Food Baseball Cards Ice Cream Wine Bottled Water Coffee Juice Beer Fruit Colas Lemon Limes Regular Colas Diet-Rite Cola Diet Pepsi Diet Coke Current and Potential Competition Competitor Research Threat of new entrants, including those resulting from mergers and takeovers Distributors who work to make you more competitive or play you against your competition Suppliers who work to make you more competitive or play you against your competition Threat through vertical integration or encouraging new entry Threat through vertical integration or encouraging new entry Threat through joint venturing or encouraging entry Threat through joint venturing if suppliers’ product/services are involved Competition among current rivals Substitute threats Competitor Research Q Audit Current Competitors Q Research Market History QAuditing current competitors Q Identification of rivals from which you are gaining Qbusiness and to which you are losing business New Competitive Threats Audit Competitor Research New Technology - Converging Markets Threat What price changes in other technology markets appear to influence our sales? Is this effort changing? Which new technology or service is starting to be considered as a substitute for our product or service by consumers? Is this occuring in any particular usage situation or by any particular group of buyers? Are our existing channels encouraging such sub What is our closest new technological or service competition? Who is the major mover and shaker in this new industry? What appears to be its current objective and strategy? What is its growth rate? What has been its effect on our sales? What further threat does it pose? What constraints does it face? Channel Integration Threat Which supplier is most likely to become a downstream direct competitor in the near future? Why? How would it do it? Is there any evidence of this occuring? Which customers are most likely to become upstream, do-it-themselves competitors in the near future? Why? How would they do it? Does any evidence of such plans exist? Competitor Takeover - Merger Threat Which mergers, takeovers, or trading coalitions among competitors or from inside pose the greatest threat to our position? What evidence exists that this is likely to occur? A Competitive Analysis Template Competitor Research Q Audit Current Competitors Q Research Market History Q Evaluate w/respect to: Q Financial Position Q Market Position Q Product Position Q Price Position Q Inbound Logistics Q Production Process Q Outbound Logistics Q Trade Relations Q Advertising & Promotions Q Sales Force Process Channel Research Summary Evaluation Competitive Selling Effort Image and Reputation Quality of locations Geographical markets/customer segments served Quality of advertising Major strength, unique value, and importance of this reseller Quality of premises Major weakness and failure of reseller Quality of sales staff Special personal relations with supplier Sales-staff knowledge of our products Inventory management Extent we are treated as a preferred supplier Special marketing efforts and cooperation Purchasing Behavior Recent ordering history Detailed Evaluation Volume deals/discounts sought and given Trading Performance Other allowances and considerations sought and given Annual sales Freight Annual sales of our product Cooperative advertising Contribution earned from sales to this reseller Promotions Average stock-turn of our products Returns Past average stock-turn of our products Push money and sales contests Profit performance Special credit terms AMA Definition of Marketing Research i i i i Q Specifies the information needed Q Designs the method of collecting information Q Manages and implements the data collection process Q Analyzes the results Q Communicates the findings and implications Types of Marketing Research Firms QSyndicated Service Firms QFull-Service Research firms Types of Marketing Research Firms QCollect and distribute for many firms Q Firms share the cost Q Examples: A.C. Nielsen, J.D. Powers, Simmons, Arbitron Syndicated Service Firmsi i i Types of Marketing Research Firms Q Collect and distribute for one client Q Client assumes entire cost of project Q Research firm takes over marketing research function on behalf of client Full-Service Research Firmsll i i The Marketing Research Process F e e d b a c k F e e d b a c k QDefine the problem QResearch design QData collection QAnalysis, interpretation and presentation Problem Definition The Marketing Research Process QWell defined problems are half solved QHelp set research objectives QHelp define data collection process Exploratory Research The Marketing Research Process Q Helps gain understanding of the research question Q Aids in understanding the cause(s) of the problem Q Discuss the problem with informed sources - customers, suppliers, etc. Q Analyze internal records and data The Marketing Research Process F e e d b a c k F e e d b a c k QResearch design QData collection QAnalysis, interpretation and presentation QDefine the problem Research Design The Marketing Research Process QMaster plan for research Q Identifies the need for primary versus secondary data Research Design The Marketing Research Process Primary Data Q Information or statistics collected for the first time during a marketing research study Secondary Data Q Previously published data Sources of Primary Data The Marketing Research Process Survey Method Q Telephone interviews Q Mail surveys Q Personal interviews Q Focus group interviews Observation Method Q Observational studies are conducted by actually viewing objects, events, and/or a person’s behavior Sources of Primary Data The Marketing Research Process Experimental Methodi l Q In experiments the researcher manipulates one or more of the marketing mix variables and compares the effect on the experimental group to a control group that did not receive the manipulation Sources of Secondary Data The Marketing Research Process Government Data Q Census of Population Q Census of Housing Q Census of Business Q Census of Manufacturers Q Census of Agriculture Q Census of Minerals Q Census of Governments Internal Data Q Includes sales analysis reports, financial performance reports, cost analysis, product profit/loss statements, etc. Sources of Secondary Data The Marketing Research Process Research Firm Data Q Many private organizations provide information for the marketing executive e.g. trade associations, advertising agencies, “Survey of Buying Power.” The Marketing Research Process F e e d b a c k F e e d b a c k QAnalysis, interpretation and presentation QDefine the problem QResearch design QData collection Sampling Techniques The Marketing Research Process Population Q Total group that the researcher wants to study Census Q Collection of data from all possible sources in a population or universe Sampling Techniques The Marketing Research Process Probability Sample Q Sampling techniques where respondents have a known (nonzero) chance of being chosen Sampling Techniques The Marketing Research Process Probability Sample Simple Random Sample Q Probability sample where researchers choose respondents from a complete list of the population Sampling Techniques The Marketing Research Process Q Probability sample where researchers divide the complete population list into groups and then use single random sampling techniques on the subgroups Probability Sample Simple Random Sample Stratified Sample Sampling Techniques The Marketing Research Process Probability Sample Simple Random Sample Stratified Sample Cluster Sample Q Probability sample where researchers randomly choose areas of geographic clusters before random cluster selection Sampling Techniques The Marketing Research Process Q Arbitrary sampling technique where respondents have an unknown or zero chance of being chosen for the sample Nonprobability Sample Sampling Techniques The Marketing Research Process Q Nonprobability sample where researches choose respondents based on ease of availability of respondents Nonprobability Sample Convenience Sample Sampling Techniques The Marketing Research Process Q Nonprobability sample where researchers conveniently match characteristics in the population with quotas Nonprobability Sample Quota Sample Convenience Sample Sampling Techniques The Marketing Research Process Q Nonprobability sample based on arbitrary judgments by the researcher Nonprobability Sample Convenience Sample Quota Sample Judgement Sample The Marketing Research Process F e e d b a c k F e e d b a c k QDefine the problem QResearch design QData collection QAnalysis, interpretation and presentation Analysis, Interpretation, and Presentation The Marketing Research Process QMust present findings in clear, understandable manner QCommunicate properly with audience

Các file đính kèm theo tài liệu này:

  • pdf_Marketing Bai so 02.pdf